היופי (והכיעור) של מחלוקת – פרשת קורח
יופי? מחלוקת? באותו כותרת?
"מחלוקת", בעיני אולי לא זכתה ליחצנות טובה. יש הרבה מה להגיד לטובת קונפליקטים אך לרוב קונפליקט נחשב כדבר שלילי ושעדיף להימנע מזו. אנשים שתמיד בקונפליקטים למיניהם נחשבים כשובבים במובן השלילי. זוגות השרויים בקונפליקט עלולים גם להגיע לדלתות הרבנות.1 אז מה אם כן הצד החיובי של הקונפליקט?
פרשתינו, פרשת קורח מתארת אולי את הקונפליקט הכי מפורסם בתורה. קורח לא היה מרוצה עם המינוי של בן-דודו לנשיאות המשפחה בגלל שהרגיש שמשפחת אביו הייתה אמורה לקבל את המינוי ולא משפחת דודו. בעקבות זה, הוא יוזם מרד גלוי נגד משה, ובדרך עקיפין גם נגד הקב"ה. אך בעצם, מה הבעיה עם זה? זה לא לגיטימי לחלוק? כבר ראינו בפרשה האחרונה, פרשת שלח*, שכלב בן יפונה עמד על עקרונותיו. הלוא קורח עושה בדיוק אותו דבר?
הפרשן, תוספות יום טוב, מסביר שהבעיה עם המחלוקת הזו לא קשורה לתוכן של הדברים. אלא שצורת המחלוקת היתה פגומה מלכתחילה. הוא מסביר בפירושו לפרקי אבות שיש חילוק בין שני סוגי מחלוקת – מחלוקת לשם שמים שהיא נחשבת מחלוקת 'טובה' ומחלוקת שאינה לשם שמים שנחשבת כמחלוקת 'רעה'. המחלוקת של קורח נבחרה (לא כבוד גדול)להיות הדוגמא – ב-ה' רבתי – של מחלוקת שאינה לשם שמיים.2 מחלוקת טובה של בית שמאי ובית הלל היתה מחלוקת של שתי קבוצות שרצו להגיע אל חקר האמת, מתווכחים על פרטי פרטים של הלכה אך עם מטרה משותפת. שניהם אם כן נזכרים במשנה. קורח ועדתו, מצד שני, לא ניסו להתדיין עם משה ולהגיע לחקר האמת. הקונפליקט שלו, אם כן, התה חד-צדדית עם הטחת דברים כלפי משה. השם של משה בכלל לא מופיע במשנה. זה כבר לא ויכוח או דיון. זוהי מחלוקת 'רעה'. זוהי מחלוקת שלא לשם שמיים.
נוריד את זה לימינו. מהי מחלוקת טובה וחיובית? הורים שלא מסכימים בחינוך ילדיהם ומשתתפים בשיחה פתוחה ומכבדת בהסתכלות קדימה לטובת הילד, הם אלו שלוקחים חלק במחלוקת חיובית. ארגון שדנה בשימוש משאבים העומדים לרשותו בצורה פתוחה ומכבדת לוקח חלק במחלוקת חיובית. קונפליקט יכול לפתוח כיוונים חדשים ויצירתיים והזדמנויות חדשות רק כשהמטרה משותפת ולשם שמיים
מחלוקת טובה אם כן היא כששני הצדדים מחפשים את האמת, ומכבדים אחד את השני ומוכנים לשמוע. חבר שלי, הרב נתאי מלמד, מעביר סדנאות לזוגות – "איך לריב נכון." גישה פתוחה ויצירתית לזוגיות עוזרת לזוגות לשמוע אחד את השני וללמוד איך "מסכימים שלא להסכים" ואפילו למצוא פתרונות יצירתיים לקונפליקטים שלהם. לא מנסים 'לנצח' או להכניע את השני. מחפשים את הפתרון הטוב ביותר.
קונפליקטים בחיים הם כמעט בלתי נמנעים. מאידך, אנו רואים שקונפליקטים פנימיים שלנו הרבה פעמים מובילים לצמיחה והתפתחות אישית.3 כמו כן אפשר לצמוח מקונפליקטים בין-אישיים. חייבים להחליט לתת לזה לקרות.
אז, ורק אז, נוכל לראות את היופי שבמחלוקת..
הערות
*אפשר לקרוא פה מאמר באנגלית על עמידה בלחץ חברתי – לחצו פה.
1. במדבר טז:ג – כולל פירוש רש"י במקום
2. אבות ה:טז
3. ויקטור פרנקל מסביר שבכל מצב יש משמעות – גם בסבל וגם במחלוקת. אני גם ראיתי את זה בחיים שלי.